søndag, februar 15, 2009

Vinterbryllup i Kragerø

Det var ingen hvem som helst som giftet seg i Kragerø kirke i går.

Om du har mistet troen på at verden kan bli et bedre sted, vel, se litt på utviklingen Øystein Eklund har vært gjennom de siste åtte årene.
Vi møttes første gang på Drottningborg høsten 2000. Gjennom de neste seks år skulle jeg få gleden av å følge denne hengslete karen på nært hold.

Den episoden som gjennom mine 24 år har gitt meg mest selvinnsikt, stod Øystein for. Han kom traskende til skolen altfor seint (as usual), og jeg tok i mot ham i gangen og lo av hvor stusselig han så ut. For det gjorde han virkelig. Særdeles trøtt, og særdeles ustelt. Han svarte med å si at "jeg ser hvert fall ikke verre ut enn deg". Jeg lo, og ba han stille seg ved siden av meg foran et speil.
Det var da jeg for alvor skjønte realitetene, jeg ser absolutt ikke bra ut om morraen.

Et høyst usikkert estimat sier at vi spilte ca 600 bordtenniskamper i løpet av 3 år på Borgen. Jeg vant 12. Heldigvis ble tallene litt bedre på Fjellhaug. Der ble jeg såpass god, at Øystein i vill frustrasjon skrek ord som "feite", "balle", "piss", "bæsj", "rompe" så høyt at kontorfolkene tvang gjennom at bordtennisbordet måtte flyttes til et annet bygg. Hvis ikke hadde de sagt opp hele gjengen.

Det var en særdeles flott vielse i Kragerø kirke. Men det var et par skuffelser. For det første: hvor var Jimi Hendrix t-skjorta? Den som ikke var vaska på to uker? Og hvor var det svarte, lange håret? Det som ikke var vaska på et par uker og noen fotballøkter i gymsalen. Og hvor var Totos "I can't stop loving you"? Med Eklund med to hender med akkordene, og Aas med en finger på melodien.

så ta et godt bilde på brudgommen under, og se hva som har skjedd. Forandringen er like stor som forbedringene Øystein gikk gjennom i matte på videregående. Han fikk, med hjelp av en veldig snill lærer, karakteren 2 i 1MZ (lett matte). I tredjeklasse gikk han ut med 6 i 3MX (vanskelig matte).

En flott ung mann, med et fantastisk humør, en strålende humor, et stort hjerte, og nå også ei fantastisk kone. Dere er store forbilder. Dere har et fantastisk perspektiv på livet. Dere kommer til å danne en fantastisk heim.

Disse ordene skulle jeg gjerne sagt i en tale i bryllupsfesten deres, men de valgte å droppe festen, og gi alle pengene til et barnehjem i Asia. Det sier mye.

Du er en helt Øystein. A real hero!
Marianne: Du var beautiful!

1 kommentar:

kari! sa...

"FEITE, for en digg dag. Pærrfekt"

-Øysteins svar om hvordan dagen hadde vært :)