mandag, oktober 16, 2006

Likestilling - for hvem??

Jeg ble tipset om dette innlegget i Aftenposten... Det har en svært innteressant vinkling på spørsmålet rundt likestilling. Jeg siterer følgende fakta han innleder med:

"I Norge lever kvinner fem år lenger enn menn. Mer enn ni av ti som sitter i fengsel er menn. Tre av fire som begår selvmord er menn. Menn må i militæret, kvinner slipper. Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner. Kvinner får barna etter samlivsbrudd i ni av ti tilfeller. Og det begynner tidlig. Jenter får bedre karakter enn gutter i 90 prosent av fagene.
Statistikkene er klare: Kvinner er lykkeligere, flinkere og har mer og bedre kontakt med seg selv og sine foreldre. Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn. Kvinner har bedre helse, de har det bedre på skolen og har et tryggere liv. Likevel klarer de det ufattelige retoriske kunstgrepet å fremstå som undertrykt."

Les resten, og gjør deg opp en mening.

Er det egentlig vi gutter/menn som bør begynne å konfrontere Karita Bekkemellem (likestillingsminister) med realitetene??

2 kommentarer:

marenioslo sa...

har du et forrykende opplegg for utreisehelga?
jeg skal til agder.
snaaakkes.

Anonym sa...

jeg lurer på hvor jeg passer inn i det hele?! beklager at den praten ble avbrutt i dag. har mye i hode vettu ;) skulle vel egentlig sagt ordentlig hade! hehe..