lørdag, november 11, 2006

Forsanger

Å påstå at jeg er en gullstupe ville være en temmelig drøy overdrivelse, ja faktisk en klar løgn. Om jeg kunne fritt kunne valgt meg selv en egenskap, ville jeg valgt sangstemme.

Jeg har en film hjemme med video fra barneskolen. 7 staute karer i 2.klasse (husker ikke årstrinnet...) gauler ut på La oss gå like til Betlehem. Syvstemt. Fantastisk!!

Vårkveld på Kvarstein. 5.klasse synger. En mikrofon over koret. Gjett hvem som står og gauler ut rett under den og blir det store samtaleemnet etterpå...?? Joda, stemmer det...

10.klasse på ungdomsskolen. Praktisk prøve i musikk. Inn å spille gitar og synge solo for læreren. Jeg prøvde meg på Ei hand å holde i... Nydelig sang... Egentlig... Etter første linja stopper læreren meg. Kan du ikke bedre enn det så får du kutte ut sangen å bare spille gitar... Hun tvingte meg opp i et forsøk på fasett... Kan umulig ha hørt så mye bedre ut. Heldigvis var vanskelighetsgraden forholdsvis høy på gitaren, så jeg fikk 5-.

Hvorfor nevner jeg disse noe famøse episodene fra mitt liv. Jo, for i går fikk jeg virkelig se mangfoldet i den tjenesten jeg har gått inn i. Jeg skulle ha ett møte på Vigeland i Lindesnes, ett møte der jeg visstnok skulle gjøre alt. Jeg åpna, talte, og hadde det musikalske ansvaret. Det var elleve andre på møtet. Ser man bort i fra ekteparet på 55 som var det ungdommelige alibi, så må gjennomsnittsalderen kunne sies å være noe høy. Her skulle altså jeg stemme i allsangen, og helst dra den trygt i havn.

Jeg hørte tydelig ganske så mange ganger underveis at her bomma du grovt Odd Inge. Men hva gjør vel egentlig det? Vi begynte med "Kor stort min Gud at eg ditt barn får vera, og kvila i din frie nådepakt". Da gjør det ikke noe om C'en av og til blir en G, og om sangen går både i dur og moll samtidig.

Det ble et godt møte. For Jesus var der. Og jeg følte faktisk at siste sangen, Takk at du tok mine byrder, gikk sånn tålig bra...
Illustrasjonsfoto: Dagen Arkiv

7 kommentarer:

Mariann, sa...

hei odd inge:)
Syng syng syng og vær glad! Syng med den stemmen du har... konge sang!

Tror du sang fint e... g og c? hører nesten ikkje forskjell... :)

christel sa...

oddi....tvila på at du ikkje he sang stemme..sjølv om det sikkert ikkje va heilt godt for læreren din i 10 klasse når du sang for ho...gitaren ordna resten vertfall...:) men om ikkje synginga e so strek med dj, so he du monge andre gode egenskaper...nesten alle andre kristne kan synge, (ikkje ej), men då må nåkken ha andre gåver som det å tale.. og der e du på riktig plass!!! elles gjer du nok en fine jobb som ettåring:)

Anonym sa...

sko gjerna vært på det møte eg!! ser deg for meg.. du e`kje verst edu!

Magnus sa...

Vel, jeg sa egentlig aldri at jeg sleit med bordtennisnivået her ute. Det er heller motsatt! Bare vent til vi møtes igjen ved "bordet"- backhanden min er nå blitt dødelig ;) Og jeg glemmer aldri de knusende seirene jeg hadde over deg- nesten hver dag! HAHAHA.. ;)

Anonym sa...

Dagen arkiv... Haha :D
I misjonen er det både oppturer og nedturer. Hurra for det! Du er tøff!

Anonym sa...

Eg ler! Skulle gjerne ha vore der Odd Inge, det må ha vore ein musikalsk og minnerik opplevelse. Godt å høre at det er andre som óg overskrider sine interessegrenser og evner i arbeidet på Guds åkerland!(jmfr fotball-stuntet...)

Du kan komme hit å være forsanger hvis du vil, me slit litt med rekrutteringa...

oddi sa...

Takker for all oppbacking Mariann og Christel... Godt dere har troa på meg!

Og til deg Magnus... Jeg ler av backhanden din... Mohahaha...

Og Kari... Av og til kan det være like greit uten forsangere... Belive me!!